|
|
|
Hvorfor sejle et primitivt skib til Antarktis?
Alt sejlads, og fremdrift i det hele taget, foregår for sejl, som håndteres manuelt og uden elektriske spil af nogen art. Der er dog en motor i båden, men den fungerer i praktis mere som hjælpemotor når der skal laves strøm til lanterner og navigations instrumenterne. Der er ikke dieselbeholdning til at holde motoren kørende for at give fremdrift, så det skal være meget vindstille før der tændes for motoren. Det at sejle til Antarktis i en "rigtig" sejlbåd er en kanon udfordring og det kræver team arbejde hele vejen igennem. Vejret bliver til tider ekstrem voldsom og nærmest uregerlig på den anden side af 60 grader syd. Vores hverdag er afhængig af vind og vejr og det bliver en daglig kamp med og mod naturens krafter, som vi baserer hele vores rejse på - så hvad er mere naturligt end at sejle hen hvor naturen stadig er helt og aldeles uspoleret.
Det skaber alt sammen rigtig mange spændende sejl-situationer på dækket. Det er langt fra ufarligt og det vil kræve et imponerende teamwork at få et sejlskib rundt Kap Horn og videre ned til Antarktis. I gammel dage gik der et utal af både og mandskab tabt på netop denne rute – der i den tid, før Panama kanalen, var en stor fragt rute.
|
|
|
Læs mere |
| | |
|
|
|
|
Længde O.A. |
16.49m |
Længde vandlinie |
14.60m |
Bredde |
4.61m |
dybde |
2.40m |
Vægt |
11,000kg |
Køl-type |
Finne |
Storsejl |
70.0m² |
Fok |
17.0m² |
Genua |
68.0m² |
Spiler |
210m²(optional) |
Vand tank |
500 l |
Diesel tank |
300 l |
|
| | |
| |